pil pil pil
Skipper Niels Andersen
(1786-1866)
Gertrud Kirstine Eriksdatter
(1794-1871)
Skipper Niels Michelsen Petersen
(1806-1859)
Marie Henriette Clausen
(1805-1863)
Fiskerifoged Christian Julius Nielsen
(1838-1917)
Anne Marie Petersen
(1838-1922)

Kaptajn Thomas Nielsen
(1873-1964)

 

Familie

Ægtefæller/børn:
Jenny Hansine Jacobsen

Kaptajn Thomas Nielsen

  • Født: 1-9-1873, Danmark, Svendborg, Sunds, Thurø
  • Døbt: 19-10-1873, Thurø, Sunds, Svendborg, Danmark
  • Ægteskab: Jenny Hansine Jacobsen den 1-7-1905
  • Død: 10-1964, Thurø, Sunds, Svendborg, Danmark i en alder af 91 år
  • Begravet: 15-10-1964, Thurø, Sunds, Svendborg, Danmark
Billede

punkttegn  Notater:

Thomas Nielsen fra Røgeriet sejlede ræveskind og mammuttænder fra Sibirien gennem metertyk is

AF PER VINCENT

"Situationen var alt andet end hyggelig. Det knagede fælt i "Karises" Skrog, og man var hvert Øjeblik klar til at forlade Skibet. Der blev sat Dynamitladninger på lange Stænger ned i Isen for at sprænge den og lette trykket mod Skudens Bund. Pludselig skiltes Isen, og der var saa godt som fri Bane. "Karise" var endnu tæt trods det knugende Favntag".

Sådan skriver Svendborg Avis´ reporter Aug P. om Thurø-skibets dramatiske sejlads på den nordlige halvkugle og Thurø-kaptajnen Thomas Nielsens risikable rejse med 320-tonneren "Karise" engang midt i trediverne, fra Seattle på den amerikanske vestkyst, op gennem Beringstrædet til en havn på den sibiriske kyst.

Lokalarkivet har netop fået artiklen og ikke mindst et fantastisk søkort, der viser rejsen gennem isen.




Der var altid oprør
Sømanden Thomas Nielsen blev født på Røgeriet den 19. oktober 1873, og egentlig begyndte han sit arbejdsliv som handelselev, men det blev en kort karriere. Han havde saltvand i årene, og som 17-årig fik han sin første hyre. I tre år sejlede han med en marstaller i kystfart på Sydamerika, og Thomas Nielsen fortæller, at "det var raske og glade dage, der var altid oprør et eller andet sted, og vi var ofte ved at rømme for at komme til at lege med".



Fra Røgeriet til Seattle
Han kom hjem igen til roligere forhold, og i 1898 fik han sin styrmandseksamen fra Svendborg Navigationsskole. Han sejlede havene tynde med Thurø-skonnerter og dampere før han i 1910 købte den store bindingsværksvilla over Røgeriet. Thomas Nielsen drev fiskeri og fiskerihandel og også selve Røgeriet. Det gik i nogle år, specielt under krigen gik det rigtig fint, men der kom krise, og i 1920 skulle der igen pløjes saltvand, blandt andet som skibsfører på den tremastede skonnert "Flora".

Bankkrisen på Thurø fik mange skippere og redere til at afhænde deres skibe, og Thomas Nielsen blev arbejdsløs lige indtil 1926, da han sejlede M/S "Svendborgsund" til København. Det var blevet solgt til "Swenson Fur Trading Company" i Seattle, det skiftede navn til "Karise", og på 65 dage sejlede Thomas Nielsen skibet over Atlanten, gennem Panamakanalen og op til Seattle. "Karise" er også thuriner, bygget på J.P.H. Jørgensens Værft i 1919.



En overdådig affodring
Det handlede om pels. "Karise" skulle hente skind på de små handelsstationer på den sibiriske kyst, og det siger noget om rejsens karakter, at skibet fik proviant med til to et halvt år. Man regnede simpelthen med, at skibene frøs inde. Det var sovjetrussisk område, og i artiklen fra Svendborg Avis kan man læse: "I Cap Dezhnevra har Russerne en Station hvor "Karise" maatte ind for at klarere. Det var en formel Foranstaltning der lettedes betydeligt ved en overdaadig Affodring af de sovjetrussiske Embedsmænd". Ved endestationen lastede "Karise" 15.000 hvide ræveskind, 50.000 egernskind, masser af rensdyrskind, blåræve, sortræve og sølvræve. Oven i det kom 12 tons hvalrostænder og 15 tons mammuttænder. De sidste var gravet ud af den frosne tundra. En last med en værdi på ca fire millioner kroner.



En sømandsdåd
Kaptajnen hed Jochimsen, men han var syg på hele rejsen, så det var de facto Thomas Nielsen der havde ansvaret. Han fik slæder og slædehunde ombord for "at sikre sig mod alle eventualiteter", men det skulle vise sig, at kaptajn Thomas Nielsen fra Thurø udførte en dåd som ingen havde gjort før ham: han fik "Karise" både ud og hjem inden for et år, noget "Swenson Fur Trading Company" aldrig havde prøvet med nogen af selskabets skibe.

Thomas Nielsen afmønstrede og sejlede hjem med passagerdamperen "Drottningholm", hvor han i øvrigt underholdt sig med Nobelprismodtageren Sinclair Lewis. Og knap var Thomas Nielsen kommet tilbage til Thurø før han igen var klar til en tur gennem pakisen og vinterstormene højt mod nord.

Konfirmeret d. 25-03-1888. Dom for kundskab og opførsel; meget god for begge.

Overtager røgeriet.Til Søs 1889 med Bg. >Petrine< af Thurø, derefter Bk. >Cerina< af Hamborg og Bkt. >Arken< af Marstal m. fl. Paa Navigationsskole i Svendborg 1898, Styrmandseksamen 1. og 2. Del s. A.; ansat som Styrmand 1899 i Rederiet Hecksher og Søn, 1900
i Sk. >Cecilie< af Ærøskøbing o. a. Sejlskibe. Skibsfører 1904 i Skbg. >Jørgen Larsen<, derefter Sk. >Agnes< og andre. 1926 Styrmand i Rederiet Ove Skou. 193o Fører i M/S >Karise< i Fart paa Sibiriens Nordkyst gennem Beringstrædet. 1933 Fører i S/S >Storm<, senere S/S >Elsie<, p. t. S/S >Mette
<.

Billede

punkttegn  Begivenheder i hans liv:

• Beskæftigelse: Kaptajn.

• Folketælling 1911.

• Konfirmation, 25-3-1888, Thurø, Sunds, Svendborg, Danmark.

• Folketælling, 5-11-1925, Thurø by, Sunds, Svendborg, Danmark.


Billede

Thomas blev gift med Jenny Hansine Jacobsen, datter af Ukendt og Ukendt, den 1-7-1905. (Jenny Hansine Jacobsen blev født den 6-3-1882 i Vemmetofte, Præstø, Danmark.)




Hjem | Indholdsfortegnelse | Efternavne | Navneliste

Denne hjemmeside blev lavet 5-8-2013 med Legacy 7.5 fra Millennia